17 Haziran 2009 Çarşamba

Ceviz Reçeli



Bu sene mutfağımı değişik lezzetlere açtım. Böylece hem tadarak merakımı gideriyorum hem de öğrenmiş oluyorum. Bunlar daha önce yemediğim şeyler olduğu için gerçeğe ne kadar ulaşıyorum tam olarak bilemiyorum ama yeni bir şeyler öğrenmek ve burada bunlara yer vermek oldukça zevkli.

Ceviz reçeli de tatmayı çok istediğim bir lezzetti. Gaziantep'de bulunabilecek bir yer var mı bilmiyorum, ben görmedim. Hatay'da çok oluyor oraya da gitmek kısmet olmadı. Ben de ozaman ben yapayım ceviz reçelini diyordum ama ham ceviz bulamıyordum. Bu sene bu dileğimi çocuklar duymuş olacaklar ki halamların bağ evinde bir aile toplantısında birkaç ufaklık evin üst katına çıkıp oraya ulaşan ceviz ağacı dallarından bir miktar ceviz koparıp etrafa atmışlar. Ben de nerelere attıklarını öğrenip dikenli çalılara ve Erdem'in ağlamalarına rağmen itina ile topladım tüm cevizleri. Hepi topu 23 adet cevizdi ama benim işimi fazlasıyla görecekti.

Eve getirdikten sonra 2 gün beklediler, yukardan toprak üzerine atıldıkları için bazı yerlerinde yara- bere vardı bekleyince o kısımlar kararmıştı. Canım biraz sıkıldı ama elime hiç geçmeyebilirdi düşüncesi ile 2 fire vererek, bazılarının yaralı yerlerini bıçakla temizleyerek 21 tane cevizimi soyup hazırladım.

1 hafta boyu heyacanla sularını değiştirdim. Kireç kaymağı için hırdavatçılardan ve boyacılardan sönmemiş kireç aradım. Meğer sönmemiş kireç inşaatlarda kullanılan bildiğimiz toz halindeki kireçmiş (top halde olanları da var ama toz olanını kullanıyoruz). Hani şu kocaman kağıt torbalarda olanlardan. Bir inşaattan az miktarda isteyebilirsiniz yani.

Reçel yapma öncesi tüm işlemler bittiğinde reçele dönüştürme kısmında kafam çok karıştı. Çünkü elimdeki bir kaç tarifte bu kısımda değişik bir kaç şey vardı. Kafam o kadar karışmış olacak ki yanlış yaptım ve önce duru suda haşlayıp yumuşatmam gereken cevizleri,acele etmemin de etkisi ile, direk şekerle birlikte kaynatmaya başladım. 1 saat dolmadan şeker reçel kıvamına gelmişti ama cevizler hala çok sertti. Orada hatırladım cevizleri önceden haşlamam gerektiğini. Şekerden aldım duru suda haşlamaya başladım.

Cevizlerim toplamda 3 saat (yarım saati düdüklüde) pişti ama tam olması gerektiği kadar yumuşak olmadılar. Ben olmadı bunlar diye üzülüğ tarifi koymamayı düşünürken daha önceden ceviz reçeli yemiş bir arkadaşım tadınca bunların gayet güzel olduğunu sadece normalinden biraz daha sert olduğunu söyledi. Ben de ozaman fotoğrafını çekip yayımlamaya karar verdim.

Ceviz reçeli için cevizlerin mayıs sonu-haziran başı toplanmış olması gerekiyor. Bir kürdan batırdığınızda içine giriyorsa yapılabilir demekmiş. Bu sene artık geçti ama gelecek sene yapmak isterseniz zamanını geçirmeyin.

Benim cevizim 21 taneydi şekeri ona göre ayarladım. Kreç kaymağını da 100 gr. kireçten hazırladım kullandığımdan daha fazlası kaldı. Ben de plastik bir şişeye koyup kaldırdım. Onunla da patlıcan veya ham incir reçeli yapmayı düşünüyorum.


Ceviz reçeli



Malzemeler:
  • 72 adet ham ceviz (mayıs sonu-haziran başı toplanmış)
  • 1 kg. toz şeker
  • su ve 4-5 karanfil

Kireç kaymağı için:
  • 500 gr. sönmemiş kireç (inşaatlarda kullanılan toz halde olanlardan)
  • 10-12 lt. su

Hazırlanması:

Kireç kaymağının hazırlanması:
Sönmemiş kireçi derin bir kaba alıp(ben çelik tencere kullandım) üzerine yavaş yavaş suyu ekleyin. Bu sırada dikkat edin çıkan dumanı solumayın.
Tüm suyu ekledikten sonra kaşıkla karıştırıp kireci suyun içinde eritin.
Bir gece bekletip kirecin suyun dibine çökmesini bekeyin.
Tencerenin dibinde kireç birikmiş üzeri ise durulmuş su olacak
Suyu bulandırmadan dikkatlice başka bir kaba aktarın. Kireci dökün. Aldığınız su kireç kaymağı.
Plastik şişelerde muhafaza edebilirsiniz. Ama üzerine not düşmeyi unutmayın!
(Yukardaki Fotoğraf kireç kaymağıdır)

Ön hazırlık:
Cevizlerin yeşil kabuğunun en üst tabakasını ince bir şekilde soyun. İki başına bıçak ile kesik atın ve üzerini geçecek kadar su doldurup beklemeye alın. (Cevizin bekleyeceği kaba boyası çıkacağından ona göre seçin)
7 gün boyunca sabah akşam suyunu değiştirin. Bu sürede cevizin acısı gidecek. 7 gün sonunda cevizi veya suyu dilinize değirerek acısı gitmiş mi diye kontrol edebilirsiniz
Acısı gitmiş cevizleri bu sefer kireç kaymağında bekletin. 5-6 saat beklemesi yeterli olacaktır.
Kireç kaymağından aldıktan sonra bol su ile 3-4 kez elinizle ovarak, iyice kireci gidene kadar yıkayın
(Yukardaki fotoğraf 7 gün suda bekletilerek acılığı gitmiş cevizlerdir)

Ocakta su kaynatın, yanınıza da bir kaba soğuk su alın, içine bir miktar limon sıkın veya limon tuzu atın.
Cevizleri kaynar suya atıp 5 dk kaynattıktan sonra kevgir ile alıp soğuk su dolu kaba aktarın.
(Bu işlemi arka arkaya 4-5 sefer suları her seferinde değiştirerek tekrarlayın)

Reçel yapımı:
  • Cevizin ön hazırlığı tamamlandı. Bu aşamadan sonra reçel haline gelmesi var.
  • Ocakta tekrar su kaynatın ve cevizleri bu suya atıp cevizler yumuşayana kadar haşlayın (Devletşah'ın tarfinde bu süre 45 dk.)
  • Arzu ederseniz cevizlerini kesik yerlerine badem,fıstık gibi şeyler yerleştirin.
  • Şekeri ayrı bir tencereye alın ve üzerini örtecek kadar su ilave edip ocağa koyun. 10-15 dk. kaynadıktan sonra cevizleri ve 4-5 karanfil ekleyin (çubuk tarçın da koyabilirsiniz).
  • Reçel kıvamına gelince (kaşığa suyundan alıp tekrar akıttığınızda son damla sünüyorsa olmuştur) yarım limon suyu sıkıp altını kapatın.

30 yorum :

sarımutfak-hande dedi ki...

hiç yemedim merak ettim tadını
ellerine sağlık cnm

zeynebinsofrası dedi ki...

Hiç duymamıştım bunu.Kireci duyunca kabak tatlısı geldi aklıma.Adana da tatlıcılarda satılan kabak tatlısınıda kirecte bekleterek yapıyorlar.Oda çok lezzetli oluyor.Eminim buda çok lezzetlidir.Sayende yeni ve değişik şeyler öğreniyoruz.

müjde dedi ki...

Ben Antalya'ya gittiğimde orada görüp,almıştım.Tadını o kadar beğendim ki sonra her gidene sipariş verdim.Tek kusuru çok pahalı olması.Bu da zahmetinden kaynaklanıyormuş,seni okuyunca anladım.Ellerine sağlık.Sevgiler...

cimcime dedi ki...

Güzel blogunuza, maydanoz blog topluluğu arasında tanıtımı için bir sayfa ayırdım,selamlar.

SOFRAM dedi ki...

Zahmetli bir reçel ama zahmetine değiyor yediğinizde, biz de Antakya'ya gittiğimizde alırız, böylesi daha zahmetsiz oluyor, bir de taze reçellik ceviz sizin de yazdığınız gibi bulmak zor.Ellerinize sağlık, afiyetle yersiniz inşallah, sevgiler...

Özlem dedi ki...

Gerçekten, el emeği göz nuru olmuş, ben ceviz reçelini çok severim ve de hatta sadece onu yerim, evimizde hep bulunur, aslında şunu söylemeliyim ki, tabii bunları tatmadım ama genelde bu reçel çok yumuşak olmaz, görüntüsünden de olmuş gibi görünüyor, çok güzeller, ellerinize sağlık,
sevgilerimle

kubra zeynep kara dedi ki...

çok harika oluyor tadı,
bende hep diyordum cevizin tatlısı nasıl olur diye enfes gerçekten.
ellerine sağlık çok emekli bir reçel

Naile dedi ki...

hande ben de çok merak ediyordum o yüzden denemek gözüme gelmedi ama bir daha yapar mıyım bilmiyorum :)

zeynep evet kabak tatlısını da bu şekilde yapıyorlar onu da denerim bi gün inşallah.

müjde en güzeli hazır almak sen iyisini yapıyorsun yani :)

maydanoz blog topluluğuna teşekkürler

Fatma haklısın en zahmetsizi ve güzeli bence o şekilde çünkü işin ustaları yapıyor :)

özlem daha önceden yiyen arkadaşımda dedi biraz sert oluyor zaten diye benimki normalden biraz daha sert olmuştu

Kübracım teşekkürler canım.

ozlemhan dedi ki...

Canım ilk de3fa duydum çok ilginç tadinida çok merak ettim şimdi ellerine sağlık canım Erdem beyide öpüyorum

banu dedi ki...

Naile çok güzel gözüküyorlar... kireç kaymağı tarifi için de çok teşekkürler. hep çok zor bir şeymiş gibi gelirdi, korkmamak lazımmış.
kireç kaymağı ile kabak reçeli de yapılıyor. Denemek lazım :)
Bu arada şişenin üzerini yazın demekle çok doğru bir şey söylemişsin... Bir de çocukların ulaşamayacağı bir yerlerde saklamak lazım...

banu dedi ki...

Naile çok güzel gözüküyorlar... kireç kaymağı tarifi için de çok teşekkürler. hep çok zor bir şeymiş gibi gelirdi, korkmamak lazımmış.
kireç kaymağı ile kabak reçeli de yapılıyor. Denemek lazım :)
Bu arada şişenin üzerini yazın demekle çok doğru bir şey söylemişsin... Bir de çocukların ulaşamayacağı bir yerlerde saklamak lazım...

kirazdünyası dedi ki...

ceviz reçelimiiiii??
çok enteresan ilk defa duydum....

Mutfaknotlari dedi ki...

offffffff bu görünyüye bittim
bunu ankarada türkçe olimpiyatlarında azerilerin standında gördüm ayrıntılı tarifi aldım ama cevizim yok:(
nasıl müthiş bir tad öyle
canım ellerine sağlık senimnkide harika görünüyor
kısmet seneye inşlh

lemanice dedi ki...

çok güzel bir sayfan var canım ya ilginç tariflere yer vermişsin.ceviz reçeli ve yeni dünya kebabı ilk kez duyduklarım arasındalar.mutlu hafta sonları diliyorum sana sevgilerimle birlikte...sende gel bana yine geleceğim ben de...

made in funda dedi ki...

azmine hayran kaldım.ne yazıkki ben buraarda tazesini bulamıyorum.yoksa kesin denerdim.ellerine sağlık.özellikle yenidünya kebabı çok ilginç geldi bana.sevgiler..

Ferkay dedi ki...

Naile ceviz reçeli hiç aklıma gelmemişti. Şu kadınların yapmayacağı yok vallahi. Ama çok zahmetli yaa.
Ellerine sağlık bitanem.
Sevgiler.

Nursen dedi ki...

Naileciğim hiç ceviz reçeli yemedim, tadını merak ediyorum. Senin dediğin gibi artık seneye denerim. Sevgiler

zarpandit dedi ki...

kireç olayı beni düşündürsede aklımda kivi ve erik reçeli ile olacagım yakında blogda:) (kesinlik yok sanırım belki kullanılmayı unutuldu sadece:D)

Unknown dedi ki...

Ellerinize saglik... Hic yemedim ama eminim sahanedir. Ceviz neye yakismaz ki! evgilerimle...

Naile dedi ki...

Tüm güzel yorumlarınız için teşekkür ederim arkadaşlar.

Adsız dedi ki...

Teşekkürker
Film izle

kimyager1067 dedi ki...

hayırlı günler.tarif için teşekkürler.

Adsız dedi ki...

ben ali kılınç
öncelikle tarif için teşekürler, ben bu reçeli geçen yıl denemiştim, cevizi biraz geç toplamışım galiba ki oldukça sert olmuşlardı ve pek yenmemişti.
bu reçelin boğazdaki guatr nodüllerinin büyümesini engellediğini duymuştum, eşimin bu rahatsızlığına kullanmak için bu yıl 20 haziran gibi topladığım cevizlerle nihayet reçelimi şimdi bitirdim ve hem yumuşak hemde nefis oldu,tabi ki sizin tarifinizden çok faydalandım. bunun için çok teşekkür ederim....
ayrıca bir şey de belirtmek te fayda görüyorum ki o da ceviz....
ben emekliyim ve tokat ta bir köyde yazlarımı geçiriyorum, pek çok kişinin ceviz bulamamaktan yakındığını görüyorum, dileyene zamanı gelince yardımcı olabilirim. ((şeyhnusrettin köyü zile tokat ali kılınç 05058113010))
başta aintabsofrası olmak üzere herkese teşekkürler ve mutlu günler diliyorum, afiyet olsun...

Naile dedi ki...

Ali bey, ellerinize sağlık sizin de. Ayrıca yardımınız için de çok teşekkürler..

FANNAC dedi ki...

Mrb Naile HanımGaziantep' den selamlar , sizin tarifinizle ceviz reçelini yaptım. 15-20 gün uğraştırdı ama zahmetine değdi. Harika bir tat.. Reçel demek hafif kalır bayağı Ceviz Tatlısı. Bu yıl denemek için öylesine 60 tane yapmıştım, İnş. seneye daha çok yaparım. Hayırlı Ramazanlar.FiLiZ

Naile dedi ki...

merhaba filiz hanım, deneyip beğenmenize hele de tekrar bana bildirmenize çok memnun oldum. Bu sene ceviz geçmedi elime yapamadım ben ama antakya taraflarına gidebilirsem 1 kavanoz ceviz reçeli almayı çok istiyorum.

sevgiler..

neslice tarifler dedi ki...

Bir defa yedim ceviz reçelini. Tadı hala damağımdadır. Çok zahmetli olduğunu duymuştum. Ne kadar zahmetle yapıldığını sayenizde görmüş de oldum. Gaziantep yemeklerine bayılan biri olaraktan bloğunuzu keşfetmiş olmak beni çok mutlu etti. Sevgiler..

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Naileciğim butarifi arıyordum tesadüfen siteni gezerken gördüm nefis Sana yorum yazan kişiden de telefon numarası aldım cevizleri bulabilirim umarım.İzmirde Kır Çiçeği restauranda yemiştim dondurma ile harika oluyor ellerine sağlık sevgiler..

Unknown dedi ki...

ceviz reçeli,patlıcan reçeli,turunç reçeli ve ağaç kavunu reçeli istanbuldaki dükkanımızda mevcuttur kavanozlarda satılmaktadır ürünlerimiz hatay- antakyadan gelmektedir.... istanbul cad. ahmet rasim sok.2/2 bakırköy-istanbul 02125729133

Unknown dedi ki...

evet ceviz reçeli muhteşem

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...