17 Nisan 2009 Cuma

Yoğurt nasıl yapılır?



Bahsetmek istediğim birkaç gıda maddesi var. Bunlardan ilk olarak yoğurda yer vermek istedim. Yoğurdun faydası tartışılmaz o yüzden uzun uzun bunları yazmayacağım. Benim ev yoğurdu ile tanışmam, neden ve nasıl yaptığımdan bahsedeceğim size.

Yoğurdu evlendiğimden beri kayınvalidemlerin yanında köyden gelip kendi yaptığı yoğurtları satan bir dükkandan alıyoruz. Köy yoğurdu yediğimiz için içimiz rahat ama 5 kiloluk büyük kovalarda almak zorunda olduğumuz için tüketmek biraz sıkıntıydı. Küçük bir aile olduğumuzdan ve evde olmadığımız günler olduğundan uzun süre kalıyordu. Tabi işin içinde bir de bazen (özellikle yaz aylarında) geldiği anda ekşi olan yoğurtlar da var. Oğluma sürekli taze ev yoğurdu yedirmek istiyordum, günlük mayalamak zor oluyordu hem az miktarda sütü mayalandırmak daha zor oluyor. Hazır yoğurt yedirmek istemiyorum. Aldığımız köy yoğurdu eskiyince yedirmek istemiyorum v.b. bu bahaneler uzar gider. Velhasıl artık evde yoğurt yapmamın zamanı gelmişti ve hatta geçiyordu. Oğluma mayaladığım yoğurtlar hep çok sulu oluyordu. Ben de artık bu işe adam akıllı bir gireşeyim dedim ve kayınvalidemden güzel tatlı, köy yoğurdu aldım mayalık. Süt olarak maalesef kutu sütü kullanıyoruz güvenilir, günlük sütü tercih ederim ama maalesef şimdilik böyle devam ediyor.

Şuanda güzel yoğurtlar mayalayabiliyorum. İşin sırlarını paylaşayım istedim.
  1. İlk olarak bulabiliyorsanız mutlaka güzel bir köy yoğurdu maya bulun. Hazır yoğurtlara bol miktar antibiyotik koyduklarından (tanınmış büyük firmalar da dahil-linkteki yazıyı mutlaka okuyun) hazır yoğurtları hiç tavsiye etmem.
  2. Ben şimdilik 2 litre sütten yapıyorum. Pastörize süt kullandığımdan 10 dk kadar kaynatıyorum yeterli geliyor. Ama tabi diğer sütleri 30-40 dk kaynatmak gerekecektir. (Sakın benim bir ara dediğim gibi zaten pastörize kaynatmama gerek yok ılıtayım yeter demeyin, kaynatmak önemliymiş. Kaynadıkça fazla suyu buharlaşıyor böylece daha katı bir yoğurdunuz olacak)
  3. Kaynayan sütü isterseniz cam bir kaba alarak ılımasını bekleyin. Ilıklığı kuş parmağınızı batırdığınızda sıcaklığı hissedeceğiniz ama elinizi yaklamayacak sıcaklıkta olacak. 7 ye kadar sayın 7 dediğinizde sıcaklığı iyice hissediyor ama parmağınız yanmıyorsa tamamdır.
  4. Yarım su bardağı kadar mayanıza ılık sütten biraz ekleyerek onun da ılımasını sağlayın, hatta bence kullanmadan bir süre önce buzdolabından çıkarın çünkü çok soğuk mayayı ılıklaştırmak daha zor olacaktır. Mayaya koyduğunuz sütle mayayı iyice karıştırıp pürüzsüz olmasını sağlayın.
  5. Sütünüze mayayı dökmeden önce mayalamayı yapacağınız ılık-sıcak bir ortam seçin. Kışın kalorifere yakın bir yere koyabilirsiniz, yazın serin olmayan bir köşe seçin kendinize.
  6. Sütünüzü mayalama mekanına koyun, ılıklaştırdığınız mayayı sütün içine dökün ve kaşıkla karıştırarak mayanın her yere dağılmasını sağlayın.
  7. Üzerini kullandığınız kabın kapağı ile veya sarar ile kaplayın ve battaniye ile ürtün ve hiç kıpırdatmadan mayalamaya bırakın.
  8. 3-4 saatte mayalanma olacaktır. Battaniyeyi açıp kontrol edebilirsiniz.
  9. Yoğurdunuz tutmuş ama üzerinde sarı sular varsa (ki bu ekşi su oluyor) yoğurdunuzun üzerine temiz bir bez örtüp (yoğurda temas edecek) bu suyu beze çektirebilirsiniz. Bu faydalı bir su ama yoğurdunuzun ekşi olmasını istemiyorsanız bunu yapabilirsiniz. Bezle yoğurdun ekşi suyunu aldıktan sonra buzdolabından bir süre dinlendirin. En az 1-2 saat hatta mümkünse bir gece dolapta kaşık değmeden dinlensin. Bu şekilde daha da koyulaşacaktır.
  10. Buzdolabında dinlendikten sonra yoğurdu artık kullanabilirsiniz. Kullandıkça ekşi suyu birikecektir, bu suyu biriktikçe alırsanız eğer yoğurdunuz ekşimez. Ben üzerine bez koyuyorum bunun için çok birikmişse de bir bardağa alıp eşime ikram ediyorum :) Bu işlem size biraz ters gelebilir ama yoğurdun tatlı kalıp oğluma yedirebilmem için böyle yapmam şart. Bir de yoğurdun ağzını kapatmıyorum ekşimemesi için.
  11. Yoğurdun sonunda mayalığı ayırmayı ve ayırdığınız mayayı yememesi için ev halkını uyarmayı unutmayın!

13 yorum :

Hülya Gökçen dedi ki...

Bende yoğurdun evde yapılmasından yanayım.Fakat hiç doğru dürüst mayalandırma olayını gerçekleştiremiyorum.Siz çok güzel anlatmışsınız.Bu hafta tekrar deneyeceğim.Benim yaptığım yoğurtlar çok sulu oluyor, bunu birtürlü çözemedim.Sizin yöntemle tekrar deniyeceğim.Teşekkürler

Naile dedi ki...

İnşallah bu sefer denemende tam istediğin gibi bir yoğurt elde edersin Hülya. Bu arada unutmuşum yarım yağlı süt kullanmamak gerekiyor aklıma gelmişken söyleyeyim. Sonucu bekliyorum. Sevgiler..

mujdenin denemeleri dedi ki...

Ben de oğlum için evde daha küçükken birkaç kez denemiştim.Ama bizimki sevmedi bir türlü.Hazır yoğurt buldu mu bayıla bayıla yiyiyor.
Ellerine sağlık Naileciğim.Sevgiler...

My Turkish Kitchen dedi ki...

Naile,
Ben de Amerika ya yerlestikten sonra kendim yapar oldum. Onceleri zor geliyordu ama simdi siradanlastigi icin kolay geliyor. En hos yani, senin de dedigin gibi ailemize guvenerek yediriyoruz.
Iffet

Adsız dedi ki...

annem yapar ben yerim makinesi da var

ellerine sağlık sevgiler Nailecim

ozlemhan dedi ki...

Canım benim bende kızım yemeye başladığından buyana yani 1,5 aydır evde mayalıyorum.Çokta güzel oluyor

Naile dedi ki...

Müjde benim oğlanda hazır yoğurtları sevmemedi. Her çocuk bir çeşit işte.

İffet kursun birinde Amerikalı bir hoca girmişti dersimize Amerikadaki yoğurtların güzel olmadığını söylemişti ama tabi şimdi ile daha önce farklı olabilir. Evde bizim mis gibi Türk yoğurtlarından yapıyor olman çok güzel.

Yeşim makinasından bir ara bende almayı düşünmüştüm ama az miktar alıyor diye biliyorum belki fazlası da vardır ama bilemiyorum tabi.

Özlem en güzelini yapıyorsun mayalamay devam edelim inşallah :)

Sevgiler hepinize..

Adsız dedi ki...

Ben artik disardan hiic yogurt almiyorum. Evde kinin tadina varinca kim yer Almanlarin mild yogurtlarini?
Mild deikleri yogurt nasil yapiliyor bilmeme ama tuzlu olarak tüketime uygun olmayan tatli ve hafif bir yogurt. Müsli, meyve vs. ile rahat yeniyor ama cacik yaparsaniz sarimsagi görünce kaciyor.:))
Ellerine saglik...

Pembelinin Mutfağı dedi ki...

Şu an bu yorumu yazarken, dün mayaladığım yoğurttan bir kase aldım önüme:)) yiyee yiyeee yazıyorum:))

Bende Nazlı'ya 1 senedir hep kendim yapıyorum, bir kaç gündür de kendimize de yapar oldum, kendimize 1 litre sütten yapıyorum, aştım ben artık:))

tulina dedi ki...

Evde yogurt yapmak cok daha saglikli. Bende epeydir kendim yapiyorum sutumu de koyden aliyorum. Bir iki puf noktasi da benden. Mayalik yogurdunuzu iki kilo sut icin bir tepeleme corba kasigi kullanirsaniz daha tatli, mayalanirken uzerine delikli bir kap ornegin plastik bir suzgec koyarsaniz daha kati olacaktir. Birkac kat ortuyle kapatarak mayalanmasini bekleyin. 3 saatlik bir bekleme iyi bir kivamda olmasini sagliyor. Yogurdu actiktan sonra sogumasini bekleyip buzdolabina oyle kaldirin ve 5-6 saat buzdolabinda durduktan sonra kullanin.

Naile dedi ki...

Lavantin sen peyniri bile evde yapıyorun maşallah imreniyorum sana.

Nazife ben biraz geç kaldım biliyorum ama ne diyelim geç olsun güç olmasın

Tülin teşekkür ederim verdiğin bilgiler için, tel süzgeci süt tamamen havasız kalmasın diye mi koyuyorsunuz? Mayalandıktan sonra tabi bende dolaba koymadan önce dışarda soğumasını bekliyorum bu ayrıntıyı yazmayı unutmuşum, teşekkürler hatırlattığın için. Sevgiler..

tulina dedi ki...

Dogru Naile sutun tamamen havasiz kalmasini engelliyoruz. Bende bunu tecrubeli yogurt yapanlardan ogrendim. Deneyerek daha iyi sonuc aldigimi da gordum. Sanirim bu sekilde suyun bir miktar buharlasmasi saglaniyor.
Bir tanidigim ise yogurdun biraz daha tatli olmasi icin mayasina az miktarda seker kattigini soylemisti ama ben hic denemedim cunku tamamen dogal olmasini istiyorum. Sevgiyle

Fevkalade dedi ki...

Yurt disinda oldugum icin, yogut yapimi, ekmek yapimindan hemen sonra geliyor.
Tavsiyelerinizi mutlaka deneyecegim.
Tesekkurler bu guzel bilgiler icin.

Fevkalade

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...